Poznaj powody, dla których przejadamy się

Nie tak dawno temu jedzenie nie było czymś, co pochłaniało nasze myśli dzień w dzień.

Tak, posiłki we wczesnej, kolonialnej Ameryce były często czasem, kiedy rodziny i przyjaciele zbierali się, cieszyli się swoim towarzystwem i świętowali. Ale równie często były one prostą koniecznością zdobycia pożywienia i energii do wykonywania codziennych zadań.

Dlaczego więc jedzenie przerodziło się w obsesję, która dawno temu przeszła przez punkt przyjemności, a zamiast tego zamieniła się w problem? Dlaczego przejadamy się? Dlaczego nie możemy powstrzymać się od spożywania śmieciowego jedzenia? Dlaczego tak bardzo kierujemy się naszym następnym posiłkiem?

Oto powodów, popieranych przez naukę, które pokazują, dlaczego często spożywamy duże, niezdrowe ilości jedzenia – i sposoby na rozwiązanie każdego problemu.

Poznaj powody, dla których przejadamy się

Nie pamiętamy, co (lub ile) jedliśmy.

To naturalne, że ufamy naszym instynktom, wierzymy, że naturalnie dostosowujemy się do tych dni w tygodniu, kiedy jemy np. worek chipsów ziemniaczanych zamiast porcji warzyw. Ale prawda jest taka, że tego nie robimy. Badania przeprowadzone w 1998 r. wykazały, że uczestnicy nie byli w stanie zapamiętać, co i kiedy jedli, a w konsekwencji zjedli wszystko, co było przed nimi, zamiast zatrzymać się, ponieważ byli pełni. Kolejne badania wykazały podobne fenomeny.

Jeśli chcesz zbudować masę mięśniową lepiej sięgniaj po sprawdzony suplement na masę niż zjadaj nieograniczoną ilość kalorii.

Oglądamy telewizję podczas jedzenia.

Wydaje się to dość nieszkodliwe: Zaparkując się przed kineskopem podczas kolacji. Niestety, to nie mogło być dalej od prawdy. Rozproszenie uwagi podczas jedzenia prowadzi do tego, że podczas posiłku je się więcej. Kropka. Były to wyniki badań z 2013 roku, które pokazały również osoby, które zwracały uwagę podczas jedzenia, jadły mniej i schudły.

Używamy masywnych talerzy.

Kto wiedział, że coś tak prostego może wywrzeć tak duży wpływ, ale to prawda: duże talerze oznaczają większe porcje i więcej jedzenia niż jest to konieczne. Badania pokazują, że większe talerze sprawiają, że porcja wydaje się mniejsza (co powoduje, że więcej się na niej nawarstwia), podczas gdy mniejsze talerze sprawiają, że porcje wydają się większe (co zwiększa prawdopodobieństwo, że zjemy odpowiednią ilość).

Więcej jedzenia kojarzy nam się z mocą.

Rozmiar to coś, co podświadomie kojarzy nam się z byciem lepszym – większe domy, większe konta bankowe, większe ekrany telewizorów, nazywasz to. I, wierzcie lub nie, ten sam sposób myślenia odnosi się także do jedzenia. Jedno z badań wykazało, że osoby, które zamówiły większy rozmiar kawy, w naturalny sposób kojarzą się z byciem bardziej prestiżowym, nawet gdy cena była taka sama.

Junk food może być uzależniający.

Liczne badania wykazały, że żywność o wysokiej zawartości cukrów, tłuszczów nasyconych i sodu wywołują reakcje chemiczne w naszych mózgach podobne do tych doświadczonych w zażywaniu narkotyków. Oznacza to, że im więcej go jemy, tym trudniej jest przestać go jeść – sama definicja uzależnienia. Na domiar złego, badanie z 2014 roku wykazało, że nie tylko śmieciowe jedzenie powoduje przyrost masy ciała, ale także zmniejsza naszą chęć do spożywania nowej, zdrowej żywności.

Żywność traktujemy jako nagrodę.

Wróćmy do swojego dzieciństwa. Ile razy Twoi rodzice oferowali Ci słodki smakołyk za to, że zrobiłeś coś dobrze lub ukoiłeś się po trudnym doświadczeniu? Używanie jedzenia, zwłaszcza słodyczy, jako nagrody jest czymś, co większość z nas spędziła całe życie robiąc. Problem polega na tym, że zbyt często nagradzamy samych siebie, co z kolei prowadzi do wykształcenia u nas nawyku spożywania pewnych pokarmów, które następnie zamieniają się w te codzienne słodycze, które stają się normą.

Złe pokarmy chętnie trzymamy pod ręką

Nasze szafki kuchenne są zazwyczaj zapakowane do skrzeli z jedzeniem – konserwy, jedzenie w kartonach, jedzenie w workach. Problem polega na tym, że najczęściej wiele z tych produktów to produkty śmieciowe. Są one właśnie tam, gotowe do chwytania i chrupania przez cały czas. Jak możemy uniknąć ich jedzenia?

Jesteśmy zmęczeni i zestresowani.

Brak snu i niepokój przez cały czas zwiększają prawdopodobieństwo, że będziemy jeść za dużo. Liczne badania wykazały, że zarówno zmęczenie, jak i stres mogą powodować chudnięcie i utrudniać utratę wagi, ponieważ nasze ciała reagują chemicznie, a nasz mózg jest mniej zdolny do walki z pragnieniami.

Opublikowano
Umieszczono w kategoriach: Zdrowie

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *