Czy cukier jest rzeczywiście niezdrowy?

Cukier był w nagłówkach popularnych serwisów medialnych, w tagach książek o tematyce dietetycznej, a w ciągu ostatniej dekady znalazł się w centrum zainteresowania wielu blogów.

Pomimo niedawnego zainteresowania mediów głównego nurtu i przemysłu zdrowotnego, cukier był w centrum uwagi badań żywieniowych w ciągu ostatnich 60 lat, i w tym czasie, dowiedzieliśmy się wiele o tym, jak cukier wpływa na ludzki organizm.

Ten artykuł oddziela fakt od fikcji, dowody od hiperboli, i daje najbardziej świadomą odpowiedź na temat cukru prawdziwe miejsce w naszym życiu.

cukier a zdrowie

Czym jest cukier?

Zanim zanurzymy się w zdrowotne skutki działania cukru, musimy najpierw zrozumieć czym dokładnie jest cukier. Jeśli chcemy być naprawdę naiwni, cukier ma bardzo techniczną definicję: „każdy z klasy rozpuszczalnych, krystalicznych, typowo słodkich węglowodanów, występujących w żywych tkankach, których przykładem są glukoza i sacharoza”.

Definicja ta kategoryzuje wiele różnych rodzajów węglowodanów i nie wyjaśnia, co większość ludzi ma na myśli mówiąc o cukrze. Dlatego zamierzamy ją uprościć, wyjaśniając sacharozę, która jest nazwą powszechnego cukru stołowego.

Sacharoza jest cukrem, który składa się z dwóch molekuł, glukozy i fruktozy (Rysunek 1). Różne rodzaje cukru, które znajdziemy w naszych potrawach, składają się głównie z tych dwóch cząsteczek, w różnych proporcjach.

Jaki jest wpływ cukru na zdrowie?

Dla uproszczenia, podzielimy to pytanie na dwie kategorie:

  • Jak cukier przyczynia się do przyrostu masy ciała i dlaczego to ma znaczenie?
  • Czy cukier jest bezpośrednio szkodliwy dla naszego zdrowia?

Czy cukier jest tuczący?

Wiele dyskutowano i dyskutowano na temat tego, czy cukier przyczynia się do przyrostu masy ciała, a po wielu dekadach badań wydaje się, że cukier może przyczyniać się do przyrostu masy ciała, jednak nie istnieje magiczna właściwość cukru, która sprawia, że jest on „tuczącym” pokarmem samym w sobie.

Na przykład, w jednym z raportów, ludzie byli karmieni dietą o wysokiej zawartości cukru (43% ich całkowitych dziennych kalorii było z cukru), ale były trzymane w deficycie kalorii. Osoby te straciły na wadze w ciągu 6 tygodni.

W innym badaniu, ludzie otrzymywali napój w płynie o wysokiej zawartości cukru w ich diecie i stracili znaczną ilość wagi (jeden z uczestników stracił ponad 200 funtów), ponieważ uczestnicy spożywali mniej kalorii z powodu tego, że napój w płynie nie był bardzo smaczny.

Aby zakończyć ten rozdział, oto co wiemy na temat cukru i przyrostu masy ciała: kiedy dodajemy cukier do naszego jedzenia, często zwiększamy nasze całkowite spożycie kalorii, co może prowadzić do przyrostu masy ciała; jednak sam cukier nie jest w zasadzie rzeczą tuczącą do spożycia. Jeśli spożywasz tę samą ilość kalorii z różnych ilości cukru w diecie, nie będzie żadnej rzeczywistej różnicy w przyrost masy ciała lub utrata masy ciała.

Dlaczego przyrost masy ciała ma znaczenie dla zdrowia?

Dlaczego dbamy o to, jak cukier może wpływać na przyrost masy ciała? Cóż, okazuje się, że przyrost masy ciała, i utrata masy ciała, zrobić ogromny wpływ na swoje zdrowie. Ryzyko cukrzycy, chorób serca i wielu form raka zwiększa się wraz ze wzrostem masy ciała i tkanki tłuszczowej. Również zwiększa się ciśnienie krwi, które może prowadzić do zawału czy pojawienia się żylaków. A jak wiadomo żylaki to problem nie tylko natury estetycznej i ciężko go się pozbyć. Aby dowiedzieć się więcej na temat usuwania żylaków kliknij tutaj.

Na przykład ryzyko zachorowania na cukrzycę przez całe życie wzrasta od 7,6% dla osób z niedowagą do 70,3% dla osób bardzo otyłych. Ponadto ryzyko wystąpienia w ciągu całego życia zdarzenia sercowo-naczyniowego jest odpowiednio o 21% i 67% wyższe w przypadku osób z nadwagą i otyłych, w porównaniu z osobami o zdrowej wadze.

Oznacza to, że przyrost masy ciała w dużym stopniu przyczynia się do wielu niebezpiecznych zagrożeń dla zdrowia.  Cukru nie można w pełni winić za przyrost masy ciała, który wynika przede wszystkim z nadmiaru kalorii w długim okresie czasu. Jednak spożycie cukru może być jednym z elementów większego stylu życia, który polega na nadmiernym spożyciu kalorii w ciągu dnia.

Czy cukier bezpośrednio szkodzi naszemu zdrowiu?

Pokazaliśmy tylko, że cukier może być czynnikiem przyczyniającym się do nadwyżek kalorii, co prowadzi do przyrostu masy ciała, ale sam cukier nie jest uważany za składnik odżywczy dla tuczników. Ponadto, pokazaliśmy, że przyrost masy ciała prowadzi do potencjalnie niebezpiecznych wyników zdrowotnych (Rysunek 2).

Teraz kolejnym ważnym pytaniem, na które należy odpowiedzieć jest to, czy cukier ma bezpośrednio szkodliwy wpływ na nasze zdrowie, czy też nie.

Opublikowano
Umieszczono w kategoriach: Zdrowie

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *