W związku ze sprzedażą lub przekazaniem jako darowizny samochodu lub innego pojazdu, mamy obowiązek powiadomić o tym odpowiedni urząd. Wynika to z ustawy Prawo o ruchu drogowym (Art. 78 ust. 2 pkt 1).

Jaki urząd należy powiadomić?

O sprzedaży lub przekazaniu pojazdu jesteśmy zobowiązani powiadomić urząd, w którym ten pojazd był zarejestrowany. Może to być starostwo powiatowe lub miasto na prawach powiatu (w regionie podlaskim takie miasta to Białystok, Łomża i Suwałki).

Jakie dokumenty i informacje są potrzebne?

Aby złożyć wniosek przez Internet potrzebny będzie skan umowy kupna-sprzedaży  lub darowizny. Inne informacje niezbędne do wypełnienia wniosku to:

- marka pojazdu,

- numer rejestracyjny,

- numer VIN/nadwozia/podwozia/ramy.

 

Ile jest czasu na zawiadomienie urzędu?

Na złożenie zawiadomienia o zbyciu pojazdu mamy 30 dni.

Jak zawiadomić urząd o zbyciu lub przekazaniu pojazdu przez Internet?

Kroki:

- otwórz stronę wrotapodlasia.pl;

- jeśli masz konto na Cyfrowym Urzędzie lub zaufany profil, możesz się zalogować (dzięki temu Twoje dane osobowe będą już uzupełnione w formularzu zgłoszenia);

- wyszukaj usługę np. „Zawiadomienie o zbyciu pojazdu”;

- wybierz „Znajdź urząd” – wybierz ten, w którym rejestrowałeś auto;

- wypełnij formularz, podpisz go kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub profilem zaufanym ePUAP i wyślij.

Potwierdzenie otrzymasz na adres e-mail.

 

Warunek załatwienia sprawy przez Internet

Coraz więcej spraw urzędowych można załatwić przez Internet. Warunkiem jest posiadanie profilu zaufanego lub  kwalifikowanego podpisu elektronicznego.

O ile używanie podpisu elektronicznego wiąże się z koniecznością jego zakupu, o tyle profil zaufany można wyrobić bezpłatnie. Można to zrobić w urzędach lub niektórych bankach – w takich sytuacjach z reguły  wymagana jest jednorazowa wizyta w celu potwierdzenia danych osobowych. Jak założyć profil zaufany? Sprawdź gdzie  możesz potwierdzić profil zaufany.

 

Uwagi

Sprzedaż pojazdu nie wymaga jego wyrejestrowania.

Jeżeli nie byliśmy jedynymi właścicielami sprzedanego pojazdu, zawiadomienie o jego zbyciu powinno być podpisane przez wszystkich właścicieli. Wtedy złożenie zawiadomienia przez Internet jest o tyle trudniejsze, że każdy z nich powinien posiadać profil zaufany lub podpis elektroniczny.