4 kwietnia  uczniowie klas VI szkoły podstawowej oraz I gimnazjum z Zespołu Szkół w Choroszczy uczestniczyli  w pokazach i  doświadczeniach  fizycznych, chemicznych, geograficznych oraz biologicznych.

Stoisko fizyczne oferowało szereg ciekawych eksperymentów. Uczniowie sprawdzali jak działa teleskop, zastanawiali się, dlaczego bączek kręcąc się nie pada, czy jak działa fizyka na ,,rollercosterze’’.Ciekawą atrakcją było także siłowanie się z elektro-magnesem, słuchanie ,,śpiewu dętki’’ czy strzelanie z ,,wyrzutni magnesów’’. Uczestnicy przypomnieli sobie wiele interesujących praw fizycznych m.in. związanych z ciśnieniem, oddziaływaniem elektro-magnetycznym, czy zasadę Bernoulliego, zaprezentowaną w pokazie z unoszącą się nad suszarką piłeczką ping-pongową. Mogli „dotknąć” fizyki, sprawdzić samodzielnie jak działają prawa i zasady związane z tym niesamowitym przedmiotem.  Prezentowane były również filmy z konkursu filmowego „Doświadczenia fizyczne na poważnie i wesoło”.

W trakcie zajęć biologicznych uczniowie mogli przeprowadzić doświadczenia z wykrywaniem skrobi  w ogórkach, ziemniakach, jabłkach, olejach jadalnych i w occie. Samodzielnie zbadali jak mąka ziemniaczana pod wpływem jodyny odbarwia się na kolor ciemnoniebieski. Szczególne zainteresowanie wzbudziło doświadczenie z cieczą nienewtonowską. Pozostała cześć pokazu była poświęcona wystawie biologicznej, w czasie której zaprezentowano elementy szkieletu, muszle, owady, porosty.

W pracowni geograficznej odbył się pokaz skał, minerałów oraz skamieniałości przewodnich. Młodzież dowiedziała się jaka jest różnica między skałą a minerałem, jakie zastosowanie mają skały w życiu codziennym. Największe zainteresowanie wzbudził piryt, zwany ,,złotem głupców”.  Uczniowie podziwiali skamieniały ząb rekina, dowiedzieli się, że rekiny to jedne z najstarszych zwierząt żyjących na naszej planecie oraz dlaczego przeżyły dinozaury. Nasi wychowankowie zadawali ciekawe pytania, wykazali się dużą wiedzą na temat powstawania, występowania skał w przyrodzie. W trakcie pokazu była możliwość obejrzenia prezentacji multimedialnej pt. ,,Najpiękniejsze zakątki Ziemi”.

Stoisko chemiczne obfitowało w doświadczenia. Młodzi adepci chemii za pomocą reakcji charakterystycznych dla cukrów próbowali określić  w której probówce znajdowała się glukoza, a w której sacharoza. Badali jak zachowują się metale w wodzie, czy rozpuszczają się w niej miedź i sód. Z zaciekawieniem obserwowali pokaz estrów o charakterystycznym zapachu i kolorowym płomieniu. Uczestnicy mieli możliwość przeprowadzania niektórych doświadczeń, dzielili się obserwacjami i wyciągali odpowiednie wnioski.

Eksperymenty i pokazy zdobyły uznanie gimnazjalistów i zachwyciły młodszych kolegów z podstawówki.

Nauczyciele przedmiotów przyrodniczych